Monday, March 12, 2012

Mäng kutsikaga

Eelmisel nädalal kirjutasin ma siia kaks kirjutist sellest, kuidas tuleb kutsikaga teha toiduga algkoolitust. Esimeses olid konkreetsed õppevideod harjutustest ning kirjeldused, kuidas neid läbi viia. Teises oli juttu peamistest vigadest, mis tehakse. Nagu ma esimeses kirjutises mainisin on kutsikaga suhtlemsies ja nö. algkoolituses 3 paralleelset teed. Kui neis kahes artiklis oli juttu toiduga koolitamisest, siis täna kirjutan mängust. Kuivõrd mäng on hästi detailirohke tegevus, siis lisasin siia juurde 2 päris head videot. Selleks, et tervikust paremini aru saada on mõlemad videod samast kutsikast, kelle videod olid ka toiduga koolituse juures. Et paremini aru saada tekstidest ja ivast, soovitan kindlasti need videod mõlemad algusest lõpuni läbi vaadata. Üks neist on tehtud, kui kutsikas oli ca. 8 nädalane ja teine ca. 11 nädala vanuses.

Kutsikaga mängul on väga palju rolle ning seda ei saa kuidagi üle tähtsustada. Mängu tähtsus tulevikku silmas pidades on üüratu. Loetleks ülesse mõningad olulisemad punktid (ei ole tähtsuse järjekorras):

- mäng on esimene nö. vahetu suhtluse vorm kutsikaga, mis annab sideme koeraga ning aitab siduda koera omaniku külge,

- mäng aitab kutsikal paremini kohaneda uue koduga,

- mäng võimaldab areneda koera instinktidel ning mängu vahenusel õpib koer neid väljendama

- mängu vahendusel õpib kutsikas suhtlema omanikuga

- mänguga on võimalik üsnagi märkamatult ning iseenesest kutsikale õpetada väga pikk nimekiri reegleid ning detaile, mis hilisemas koolituses on määrava tähtsusega
a. kiire haaramine
b. võitlus ja sikutamine
c. rahunemine
d. haarde parandamine
e. "lahti" käsk
f. sunni aktiveeriv kanal
g. ootuse energiat tõstev kanal

- mänguga saab arendada koera võitlustahet, enesekindlust ning sihipärast tegevust

Kui vaadata seda nimekirja, siis ma loodan, et kellegil ei teki kahtlust, et mäng on tõesti oluline. Paraku on mänguga nii, nagu ka kõigi muude koera koolitusega haakuvate teemadega, et lihtsalt lahmimine ei vii eriti kuhugi. Kui tahta kõike neid osasid arendada, nagu ma eelpool loetlesin, on vägagi oluline osa detailidel. Teisisõnu tuleb mängida õigesti.

Esmatähtis on mänguasi. Mänguasi peab olema piisavalt kergelt tabatav ja nö. ühe hammustusega haaratav, aga samas ka koerapoolset pingutust nõudev. Mänguasjadest ma kirjutasin pikemalt ka sellises teemas . 7-8 nädalase kutsika mänguasjaks sobib kõige paremini vana T- särk või froteerätik. See peab olema tabatav ka kiirema liikumise korral. Ehk liigutades rätikut kiirelt peab saama kutsikas soovi korral sellele suvalisest kohast haarates hea haarde. Kui kalts on liiga suur, sisi see sõna otseses mõttes "tapab" ja "lämmatab" koera ehk kutsikas jääb sellele alla. Samas on suurt kaltsu liiga lihtne haarata ning seetõttu see ei arenda koera. Kalts peab olema sellise suurusega, et seda saaks kiirelt liigutada ja samas oleks see ikka veel tabatav. Juba alguses 7-8 nädalase koeraga saab õpetada talle kõiki detaile ehk kiirust, jõudu, võitlust, rahunemist ja vajadusel ka sundi. Lahti käsku ei tasu enne kasutada , kui koer tõesti sikutab ja tahab mängida. Õige aeg selleks käsuks on hästi suhteline ja oleneb hästi palju koerast - mõnega saab teha seda juba mõne päeva pärast, teisega läheb nädal - paar. Alguses tuleks lahti käsku teha siiski võimalikult harva.

Siin allpool on nüüd video selles vanuseklassis kutsikast. See on omaniku kodus olnud ca. 1 nädala. Ta on õppinud natuke omanikuga suhtlema ning mängima. Sellist reeglitega mängu tegin ma temaga esimest korda ning üldsegi ma olin talle täiesti võõras inimene. Kui teisel videol on mul puhtalt lihtsamaks arusaamiseks lisatud ka kommentaarid, siin siin neid pole. Videot tuleks vaadata sellise teadmisega, et selline põrand, nagu seal on , ei ole hea. See on liiga libe ning kutsika käitumisest on hästi näha, et ta ei tunne ennast seal hästi. Ta oleks jupi kiirem ja enesekindlam, kui saaks põrandast rohkem tuge.


Nagu juba eelpool välja tõin, peab mänguasi olema kiire liikumise juures hästi tabatav, aga samas mitte liiga lihtsalt ka. Järgmise video peal on sama kutsikas 3 nädalat vanem. Kui esimene nädal - poolteist toimus mäng selle esimeses videos olnud kaltsuga, sisi edasi läks kalts oluliselt väiksemaks nahkkaltsuks. Videost seda nii hästi aru ei saa, aga see on selline 15- 20 cm sangaga pehme nahkkalts. See on antud kutsika jaoks piisavalt nõudlik, et ta peab hästi keskenduma, hästi fokusseerima nin g koheselt tugevalt haarama, et saada võit.

Nii nagu ka esimesest videost, on ka siit näha, et ma teen koerale üksjagu mängu raskemaks lastes tal ajada kaltsu taga üle minu jalgade, üle minu, jala alt ning selja tagant. Samuti võitlen selliselt, et tõmban koera nö. enda vahele kinni. Kõik see peab olema nii läbi viidud, et kutsika jaoks oleks tegemist reaalse võitlusega ning pingutuega. Kogu aeg tuleb jälgida, et koera huvi ei kaoks ja ta oleks jätkuvalt innukas ning hoos.

Videolt on näha, kuidas ma õpetan koerale rahunemist ning sikutamist ja teen "lahti" käsku ning selle mitte piisavalt kiire täitmise juures annan negatiivse mõjutuse. Et lihtsamalt mõista panin videole juurde märkused. Eriti soovitan tähelepanu pöörata järgmistele seikadele:

1. Kalts liigub kiiresti ning koer peab pingutama kogu aeg aina rohkem. Arusaadavalt on kaltsu võimalik alati selliselt liigutada, et koer ei saagi seda käte. Oluline on tõsta kogu aeg vaikselt koera pingutamise piiri ning haaramiseks lasta vaid natukene tagasi, et see nö. ülemise piirini jõudnud koer saaks just seal ülemisel piiril haarde. Mingil juhul ei tohi koerale kaltsu serveerida või anda.

2. Mängu ajal ma kradin koera käega ning koer hakkab vastu. Mängus peab olema füüsilist kontakti ning kradimist.See segab koera ja nõuab paremat kontsentreerumist.

3. Esimesel rahunemisel ei suuda oer rahuneda ja närib kaltsu. See on tingitud eelnevast liiga teravast mängust ja võitlusest ning koer ei suuda nii kiiresti "alla tulla". Kutsikale ei tohi rahunemise õpetamisel anda sundi ning nõuda vaid pigem ehitada tervik selliselt ülesse, et koer rahuneks alguses ise. Teises ja kolmandas rahunemises on hästi näha, et ma valmistan selle ette natuke teisiti ning võtan koera rahunema rahulikumalt ja koer rahuneb palju kiiremini. Rahunemise preemiaks on kohene uus mäng. NB! rahunemine peaks olema alguses nii lühike, et koer ei lähe närima ja mängida kohe peale. Hiljem hakkab rahunemise osa aina pikenema. Rahunemisel peab koerjuht kogu kehaga andma koerale rahu ehk koera ei tohi liialt suruda enda haardesse. Koer võib seda tõlgendada võitlusena ning see viib edasi närvilusele. Samas ei peab koera võtma siiski nii palju enda "kaissu", et ta lõpetaks võitluse ja tekiks eeldus rahunemisele.

4. Lahti käsule järgneb kohene kiire mäng. Kui ma annan koerale negatiivse mõjutuse seoses lahti käsuga, siis järgneb ka kohene kiire mäng. Koer peab lahti käsu järgselt (analoogselt negatiivse mõjutusega) koheselt aktiveeruma. Seepärast on see väga oluline.

5. Pöörake tähelepanu haarde parandamistele. Ma ei nõua seda iga kord, aga siiski piisavalt palju. Peale haarde parandamist sikutan ja annan koheselt võidu, et kutsikas saaks kohese preemia parandamise eest.

6. Ühel hetkel ma tõusen püsti. See on tingitud asjaolust, et kutsikas ei sikutanud piisavalt hästi ning tõustes püsti ning tekitades vaikselt pinge kaltsu sisse, saan ma ta paremini sikutama. NB! Soovitav on hoida kutsikal jalad kogu aeg maas, et ta tunneks ennast enesekindlamalt.

Kui te olete vaadanud üle selle video koos kommentaaridega ning lugesite eelnevat teksti, siis soovitan vaadata uuesti esimest videot, kuivõrd siis näete seal samu seiku palju paremini

No comments:

Post a Comment